12/12/2007

Αυτοκίνητα χωρίς καυσαέρια. Της Αντωνίας Κοσσένα


Τα οχήματα του αύριο θα είναι ηλεκτροκίνητα, τροφοδοτούμενα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλιακά, υβριδικά ή θα καίνε υδρογόνοH διαρκώς αυξανόμενη ρύπανση του περιβάλλοντος και τα συνεχώς μειούμενα αποθέματα πετρελαίου φαίνεται ότι οδηγούν σε νέες τεχνολογίες για τα αυτοκίνητα, οι οποίες βασίζονται στον ηλεκτρισμό και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και έχουν μηδενικές εκπομπές στην ατμόσφαιρα. Τα αυτοκίνητα του κοντινού μέλλοντος δεν θα εκπέμπουν καυσαέρια, καθώς θα είναι ηλεκτροκίνητα ή θα κινούνται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), με υδρογόνο, με τον ήλιο ή θα είναι υβριδικά. Οι έρευνες και οι κατασκευαστικές προσπάθειες γίνονται ανά τον κόσμο, αλλά και στην Ελλάδα αναπτύσσονται ρηξικέλευθες ιδέες από έλληνες επιστήμονες, που παρουσιάστηκαν στο διήμερο με θέμα «Ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς στην Ελλάδα - Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές», το οποίο διοργάνωσε το TEE. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ZERO που αναπτύσσεται από το Εργαστήριο Αντοχής Υλικών του ΕΜΠ, το αυτοκίνητο που κινείται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΕΜΠ) όπως είναι το υδρογόνο, ένα δίτροχο όχημα για τις πόλεις, τα υβριδικά αυτοκίνητα, που κινούνται με βενζίνη και μπαταρίες, τα ηλιακά αυτοκίνητα ήταν μερικές μόνον από τις προτάσεις που παρουσιάστηκαν. Οι περισσότεροι ομιλητές πάντως πρότειναν να δοθούν κίνητρα από την πολιτεία προς τους πολίτες για να αγοράζουν οχήματα που δεν,
Οι προτάσεις των μηχανικών
«Ζερό» για την πόλη
Ένα νέο υπερ-ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα πόλης από αφρώδη υλικά υψηλής παθητικής ασφάλειας για επιβαίνοντες και πεζούς παρουσίασε ο αναπλ. καθηγητής κ. N. Π. Ανδριανόπουλος της Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών, Εργαστήριο Αντοχής Υλικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Την εργασία ετοίμασαν οι κκ. N. Π. Ανδριανόπουλος, B. Γράψας, Γ. Κατσαρής, B. A. Κεφαλάς. Όπως τονίστηκε, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ηλεκτροκίνητης αυτοκίνησης είναι η ικανοποιητική σχέση βάρους οχήματος - κινητήρα και κυρίως του βάρους των συσσωρευτών που απαιτούνται για επαρκή αυτονομία, που δεν ξεπερνά τα 50 W/kg για τις κλασικές συστοιχίες μολύβδου. Αποτέλεσμα της αδυναμίας να βρεθεί ως σήμερα ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα του βάρους ήταν η παραγωγή υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία κινούνται με έναν σχετικά μικρό συσσωρευτή ηλεκτρικής ενέργειας (μπαταρίας) που φορτίζεται από έναν συμβατικού τύπου κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα οχήματα αυτά, αν και οικονομικότερα στην κατανάλωση καυσίμων, δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Ο πιο οικονομικός και αποτελεσματικός τρόπος για την ευρύτερη εφαρμογή της ηλεκτρικής αυτοκίνησης είναι η μείωση του βάρους και συνεπώς της απαιτούμενης ενέργειας. Παράλληλα η μείωση του βάρους των οχημάτων οδηγεί και σε πολύ σημαντική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σε απόλυτα μεγέθη.
Το Εργαστήριο Πολυμερών της Αντοχής των Υλικών του ΕΜΠ κατασκεύασε ένα Υπέρ Ελαφρύ Όχημα Πόλης από αφρώδη υλικά υψηλής απορρόφησης ενέργειας που το ονόμασε «ZERO». Το όχημα αυτό δεν αντικαθιστά ένα συμβατικό αυτοκίνητο, αντίθετα το πρότυπο αυτό όχημα σχεδιάστηκε για την κυκλοφορία σε αστικό περιβάλλον ελεγχόμενης κυκλοφορίας, ώστε να εξασφαλίσει έναν τρόπο ηπιότερης αυτοκίνησης (ασφαλούς για όλους), κατάλληλο για πόλεις σαν την Αθήνα με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού όπου η μέση ταχύτητα κίνησης είναι περίπου 17 km/h.
Δίτροχο όχημα
Το «Δίτροχο όχημα για τις πόλεις τού αύριο» παρουσίασε ο κ. Γ. Βούρος, μηχανολόγος μηχανικός, μέλος της STG και ΕΛΙΝΤ, πρ. επ. καθηγητής TEI και ΣΕΛΕΤΕ. Πρόκειται για εφεύρεση που αναφέρεται σε δίκυκλο αυτοκίνητο μεταφοράς δύο ατόμων με μέγιστη ταχύτητα 50 χλμ. την ώρα, για κύρια χρήση εντός της πόλης. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί κινητήρας εσωτερικής καύσης, ηλεκτροκίνηση ή ποδοκίνηση.
* Ηλιακά αυτοκίνητα
Τα ηλιακά αυτοκίνητα σχεδιάζονται και υλοποιούνται έτσι ώστε να κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια, τονίζεται στην εργασία των κκ. Z. Σόμπολου, Θ. Παντελέων, B. Σουφλή και Π. Γιαννούλη, καθηγητού του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών. H φόρτιση των ηλεκτροχημικών συσσωρευτών γίνεται αποκλειστικά από ηλιακή ενέργεια. H αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας στα ελαφρά ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την παροχή της απαιτούμενης αυξομειούμενης ισχύος κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Είναι δυνατή η αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας και στα υβριδικά αυτοκίνητα.
* Υβριδικά αυτοκίνητα
Στην «Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Συντελεστών Εκπομπής Ρύπων και Κατανάλωσης Υβριδικού Οχήματος» αναφέρθηκαν στην εργασία τους οι κκ. Γεώργιος Φονταράς, Σάββας Γκεϊβανίδης, Λεωνίδας Ντζιαχρήστος, Ζήσης Σαμαράς, του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, τονίζοντας ότι τα ηλεκτρικά-υβριδικά οχήματα, που συνδυάζουν το θερμικό κινητήρα με ηλεκτροκινητήρα, θεωρούνται σήμερα αποτελεσματική τεχνολογική λύση για την ταυτόχρονη μείωση εκπομπής των αερίων του θερμοκηπίου και των συμβατικών ρύπων.
H εργασία τους παρουσίασε τις μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε ένα ηλεκτρικό-υβριδικό όχημα Prius 2, τόσο σε νομοθετημένους όσο και σε πραγματικούς κύκλους οδήγησης. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η υπάρχουσα υβριδική τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα παραγωγής οχημάτων ιδιαίτερα χαμηλής ρύπανσης σε ό,τι αφορά τους συμβατικούς ρύπους και με σημαντικό πλεονέκτημα στα αέρια του θερμοκηπίου, ενώ η κατανάλωση του οχήματος σε συνθήκες αστικής οδήγησης βρέθηκε περίπου στο 50% ή και χαμηλότερα από τα συμβατικά βενζινοκίνητα οχήματα. H μικρή κατανάλωση οδηγεί αντίστοιχα και σε σημαντικά χαμηλές εκπομπές CO2.

Δεν υπάρχουν σχόλια: