12/09/2007

Οι ιδρυτές της Google. Toυ Κωνσταντίνου Νικολάου




H Google δεν είναι απλώς η κορυφαία μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο. Είναι πολλά παραπάνω. Αποτελεί μία σύγχρονη συγκεντρωτική πλατφόρμα υπηρεσιών (από ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μέχρι γεωγραφικές αναπαραστάσεις) που φιλοδοξεί να είναι - μόνιμα - η πρώτη επιλογή για όλους τους χρήστες του Internet.

ΙΣΤΟΡΙΑ-ΟΝΟΜΑΣΙΑ
Κατά τη διάρκεια του 1996, οι Λάρι και Σεργκέι συνεργάστηκαν για να αναλύσουν τις διασυνδέσεις, ως θέμα των διδακτορικών τους διατριβών. Δεδομένου ότι η διατριβή διήρκησε περισσότερο από τον αρχικό σχεδιασμό, ο Λάρι διατύπωσε τη θεωρία πως ο υπολογισμός του αριθμού των διασυνδέσεων σε έναν ιστοχώρο θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος μέτρησης της δημοτικότητας αυτού του ιστοχώρου. Στις αρχές του 1997 αναπτύχθηκε η πρωτόγονη μηχανή αναζήτησης BackRub, η οποία το φθινόπωρο του 1997 μετονομάστηκε σε Google, από το googol έναν μαθηματικό όρο, ο οποίος σημαίνει ένας αριθμός ίσος με το 1 ακολουθούμενο από 100 μηδενικά και γράφεται ως 10 στην 100ή δύναμη.

Έδρα σε... γκαράζ

Το 1998 καταρτίστηκε το business plan και η έδρα της επιχείρησης ήταν μέσα σε ένα γκαράζ που είχε παραχωρήσει ένας φίλος των ιδρυτών της Google. Όμως, από τότε η δίψα για καινοτομία ήταν εμφανής: Η πόρτα άνοιγε με τηλεκοντρόλ, είχαν εξασφαλισθεί θέσεις πάρκινγκ για τους πρώτους εργαζόμενους στην εταιρεία και είχε προβλεφθεί χώρος ακόμη και για ντους! Γρήγορα δημιουργήθηκε η Googlepex στην περιοχή MountaiView στην Καλιφορνία. Μια τεράστια έκταση που μετατράπηκε σε εργασιακό παράδεισο: γυμναστήρια, εστιατόρια, ειδικά διαμορφωμένοι χώροι για συζήτηση, χαλάρωση και έμπνευση.

ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΕΠΟΧΗΣ

Το 1997, όταν ένας χρήστης του Internet ήθελε να βρει μια πληροφορία πληκτρολογούσε τη λέξη που τον ενδιέφερε σε κάποια από τις μηχανές που υπήρχαν τότε, AltaVista, Lycos, Excite. Τα αποτελέσματα ήταν κατανεμημένα μόνο με βάση τη συχνότητα εμφάνισης της λέξης σε μια σελίδα και όχι βασισμένα στη συνάφεια του ζητούμενου. Το παράδειγμα που χρησιμοποίησαν στην πρώτη τους παρουσίαση του εγχειρήματος, σε φοιτητές, ήταν το εξής: αν κάποιος πληκτρολογούσε τις λέξεις «ενοικίαση» και «αυτοκίνητο» εμφανιζόταν ένας κατάλογος σελίδων όπου απλά υπήρχαν γραμμένες οι δύο λέξεις. Με το πρόγραμμα του Google οι πρώτες σελίδες που εμφανίζονταν ήταν εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων. Απευθείας στο θέμα δηλαδή.



Μηχανή ιδεών



Μία ακόμη καινοτομία που εφάρμοσαν στους εργαζομένους της εταιρείας ήταν το «είκοσι τοις εκατό του χρόνου». Αντιγράφοντας τα ακαδημαϊκά ειωθότα, κατά τα οποία οι καθηγητές είχαν μία ημέρα ελεύθερη για έρευνα, επιτρέπουν στους υπαλλήλους να αφιερώνουν το ένα πέμπτο του εργασιακού χρόνου σε κάτι που τους αρέσει αλλά δεν είναι μέσα στα καθήκοντά τους. Έτσι, πέρα από μηχανή αναζήτησης, οι ιθύνοντες του Google κατασκεύασαν μια μηχανή παραγωγής ιδεών. Χάρισαν στους χρήστες το e-mail με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα, συγκέντρωσαν όλα μαζί τα πρακτορεία ειδήσεων, συνδέθηκαν με τηλεφωνικούς καταλόγους, με χρηματιστήρια, χάρτες, δορυφόρους. Ξεκίνησαν το φιλόδοξο πρόγραμμα ψηφιοποίησης μεγάλων βιβλιοθηκών - εγείροντας βέβαια αντιδράσεις για τα πνευματικά δικαιώματα. Αναπτύχθηκε στις πιο παράξενες γλώσσες, όπως εσπεράντο, ούρντου, τάγκαλογκ, μαλτέζικα, λατινικά.

Η πορεία προς την κορυφή
Η μηχανή αναζήτησης συνεχώς αναπτυσσόταν. Δημιούργησε εφαρμογές για ηλεκτρονικό εμπόριο και ενσωμάτωνε αλγόριθμους που την έκαναν να μαθαίνει από τις συνήθειες των χρηστών. Έτσι, το 2003 προχώρησε σε ριζική αναμόρφωση όλου του προϊόντος: Ενιαία εφαρμογή αναζήτησης, διαχείρισης διαφημίσεων και δημοσιεύσεων (blog). Ταυτόχρονα, το 2003 η Google δημιούργησε την υπηρεσία με τους χάρτες που στη συνέχεια έγινε το 2005 γνωστή ως Google Earth. Σήμερα η Google εισέρχεται στην κινητή τηλεφωνία με το Google Phone. Στο μεταξύ έχει αναπτύξει συνεργασίες και έχει δημιουργήσει υπηρεσίες και εφαρμογές, όπως βιβλιοθήκες (π.χ. με το Harvard, Texas Princeto κ.ά.), υπηρεσίες μηνυμάτων (sms), μηχανή αναζήτησης προσβάσιμη από την επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή (Google Toolbar), ειδήσεις σε 35 γλώσσες, υπηρεσίες email (e-mail), ανέπτυξε video players που χρησιμοποιήθηκαν σημαντικά από τη διαφημιστική αγορά. Τέλος, έχει προχωρήσει σε έμπρακτες κινήσεις και επενδύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, δημιουργώντας σχετικές υπηρεσίες (π.χ. Climate Savers Comuting Initia-tinve) και την ανάπτυξη υβριδικού αυτοκινήτου αλλά και τη δημιουργία ηλιακού πάρκου δυναμικότητας 1,6 MWatt στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης.


Δεν υπάρχουν σχόλια: